Kenya tur

4.-23. januar 2005

Den 4.januar i år reiste jeg sammen med lillesøsteren min, Elisabeth Ran, til Nairobi i Kenya. Hun skulle flytte dit for ei stund for å drive med hjelpearbeid.

Jeg som aldri skulle til Afrika, kom plutselig på at da kunne jeg følge henne nedover...

Elisabeth leide rom på Amani Center. Et trygt sted å bo, og i leien var det inkl. alle måltider.

Her bodde jeg I hagen utenfor der vi bodde

Hos masaiene.

Jeg hadde tidlig bestemt meg for å ikke besøke stammen masai folkene, da jeg var overbevist om at de var skumle...

Men på tur til en tredagers safari tur, hadde sjåføren lagt opp et besøk hos masaiaene. Så ble det et møte med de alikevel.

Med hjerte i halsen, fikk jeg dog et innblikk i en masaias liv.

Vi ble tatt i mot med sang og dans og rop! Masaiene hadde også hunder

Masaiene hadde flere hunder. De påsto selv at de var veldig skumle. Jeg ble ikke helt overbevist der hvor de gikk og tuslet sammen med små barn. Og ikke et lite bjeff da vi kom!

Logden

Stedet vi skulle bo var som et paradis. Midt ute på sletta hadde de bygd opp en flott logde. Vi måtte gå over ei bru for å komme til innsjekkingen, der var det også restaurant og bar. Deretter fulgte vi små stier for å komme til hytten vi skulle bo i.

Om kvelden var det opplyst av lyskastere. Og i stupende mørket kunne vi høre hyienene hyle.

Baren En av stiene til hyttene Bare tanken på at rett utenfor fantes det både løver og andre kjøtt etende dyr, økte adrenalinet.

Safari!

En av de første dyrene vi så var den majestetiske løven. De gikk bare å tuslet forbi bilen, så det kunne være fristende å strekke ut hånden å klappe den... Etter hvert ble det så mange løver så de ble kjedelige. "Å, enda en løve..."

Løver Hyiene ligger å slapper av

Men vi fikk da sett mange andre dyr også. Vi fikk med oss "The big five" som er løve, gepard, elefant, sjiraff og nesehorn. Eller nesehornet manglet vi, da det bare finnes et i hele Kenya!

Blant zebraene og elefantene så vi også flodhest, krokodiller, små apekatter, "rådyr" av ulike typer, bøffel...

Cheetah!!

alias gepard. Verdens raskeste dyr. Vi var så heldige å komme bare 4-5meter unna to stykker. Og de poserte villig foran kameraet!

Tilbake til Nairobi,

prøvde jeg å oppleve det meste. Jeg var i slummen Mathare, shoppet på flere marked, og var med Elisabeth og besøkte flere av hennes venner og kjente. Og alle var like blide!

Elisabeth Ran og Daniel Mammaen til Dan

Her var vi å besøkte Mamma-Dan. Og ble oppvartet av mange ulike kenyanske retter til lunch.
Maggie I midten, Julius, og til høyre er Ben

MOMBASA!

Sol, strand og palmer! Nærmere paradis kan du nesten ikke komme!

Kilometer på kilometer var det sandstrender, og lunket deilig vann. De som hadde lyst kunne dykke, klatre i palmene, surfe eller bare ligge og nyte den deilige varmen. Vi foretrakk det siste.

Her anbefales det solfaktor 20 for kropper som ikke har sett sol på flere år. Prøv deg ikke på hurtigsteking med kokosolje. Etter 4timer i sola vil du da være så solbrent at du ikke får til å gå, og må tilbringe resten av dagene med klær i skyggen under palmene...

NAIROBI

Her er vi i en park i Nairobi. De to høye bygningene er Øst-Afrikas høyeste bygninger. Vi var på toppen av den til venstre, Kenyattan.

Utsikten fra Kenyattan building

Rushtrafikken i Nairobi, er ikke helt som den i Norge... Hvor mange filer er det på denne veien tro, en - to eller vi kan vel lage tre?!

Det tok LANG tid å komme hjem...

Elisabeth har fått mange venner, alle var både høflige og blide.

De fleste av dem bodde i Mathare.

Elisabeth har frivillig og alene startet et eget prosjekt for noen gutter i slummen Mailibasa. Les mer om henne fantastiske jobb for de her>>